1. Starta om datorn.
  2. Återställ datorn
  3. Sök i Google med din fråga eller efter felmeddelandet på datorn.
  4. Ring mig! Kontakt

Är man inte en van användare är en omstart av datorn ett första steg i problemlösningen. Är det ett problem med skrivaren startar man om både dator och skrivare. Är problemet internetuppkopplingen startar man om både dator, router och modem. Om man har problem med en scanner startar man om både scanner och dator. Min erfarenhet är att användaren ofta blir förvånad när de ringer om ett problem och jag ber användaren att starta om datorn. Många ggr. löser det problemet och tar inte mer än en minut eller två.

Kvarstår problemet skriver du datorns felmeddelande eller meddelande i Google och trycker på Enter. Du kan också ställa frågan till Google precis som du skulle ställa den till mig. Titta igenom träffsvaren. Läs gärna de länkar som är relaterade till dina problem. Om du har problem med windows väljer du träffar från Microsoft. Du ser att det är från Microsoft genom att läsa sökträffens hemsideadress t.ex. support.microsoft.com/kb/141275/sv‎. Där ändelsen microsoft.com är det viktigaste. Står det microsoft.fairplay.se kommer du någon helt annanstans än till Microsoft.

Försök att hålla dig till de kända företagsadresserna. Har du problem med en HP skrivare försöker du hitta sökträffar med HP:s hemsideadress hp.com. Hittar du inget på de relevanta hemsidorna försöker du hitta sökträffar från rådgivningssidor eller från privatpersoner. Med tiden lär du dig vilka sidor som löser dina problem och vilka som vill sälja tjänster, överösa dig med reklamerbjudanden eller erbjuda dig att ladda ner filer som smittar din dator med virus. Använd din intuition precis som när du rör dig i en galleria. Kommer någon fram och vill sälja en klocka billigt bör du tacka nej och istället köpa den i en affär, som finns kvar när du behöver hjälp och som lämnar garanti. Använd samma teknik när du väljer bland sökträffarna. Titta på hemsideadresserna och välj sökträffar som verkar relevanta och seriösa.